Du som kund har rättigheter och det är viktigt att du känner till var du kan vända dig om du behöver lösa en tvist som uppstår mellan dig och ett företag. Vad är ARN och hur hjälper dem dig som konsument? När du har köpt en vara eller en tjänst som inte lever upp till försäljarens beskrivningar, löften eller överenskommelser kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, förkortat ARN. De kan hjälpa dig genom att pröva tvister och ge rekommenderade lösningar. Hur kontaktar man då ARN och hur går en prövning av tvister till? Resten av texten reder ut detta.
Så här anmäler du
Din anmälan kan gälla både en vara eller en tjänst som uppfyller vissa kriterier. Varan måste vara för privatbruk och ha inhandlats av ett företag. Du måste även ha klagat till näringsidkaren men inte nått en lösning. Högst ett år efter ditt köp kan du anmäla till ARN och ditt köp måste nå en viss värdegräns. Värdegränsen beror på vad för slags vara eller tjänst du har köpt. Du kan hitta dessa regler på deras egen internetsida. Din anmälan måste vara skriftlig. ARN prövar tvisten genom information som både du och näringsidkaren ger. Även lagstiftning och praxis tas i akt. De
flesta ärenden tas upp på ett sammanträde där ledamöter från olika organisationer närvarar. Efter en saklig diskussion fattas ett beslut som skickas skriftligt till dig. Beslutet är en rekommendation och inte tvingande. För att få ett tvingande beslut måste man gå till domstol. Genom att välja pålitliga företag kan du slippa denna situation. Du kan till exempel boka frakten via Fraktus som är ett pålitligt fraktbolag.
Exempel på tvister
En man anmälde ett plåtslageri för ett renoveringsarbete på ett tak. När renoveringen hade gjorts så upptäckte mannen att det var dåligt utfört och ofärdigt. När mannen kontaktade hantverkaren fick han bara ett sms där det stod att han skulle ringa upp, vilket aldrig skedde. Mannen vill ha ersättning så att jobbet kan färdigställas av någon annan. Ett annat exempel: En kvinna anmälde ett bilvårdscenter beläget i Huskvarna, efter att hon hade beställt en lackreparation på sin bil. När hon hämtade bilen höjdes plötsligt priset. En felsökning hade också gjorts utan kvinnans godkännande eller kännedom. Detta ville bilvårdscentret få extra betalt för. Hon blev även lovad fyra års garanti på lackreparationen, men efter fem månader sprack lacken. Istället för att låta det gå under garantin ville företaget ha mer pengar för att laga det. Detta är exempel på tillfällen då det är en bra idé att anmäla till ARN. De kanske inte krigar lika bra som tempelriddaren Arn, men de är bra på att lösa tvister som i ovanstående exempel.