På något sätt är vi alla konsumenter i dagens samhälle. En del konsumerar mycket, andra lite. Några konsumerar tjänster, andra konsumerar varor av kort eller lite längre livslängd. Definitionen av en konsument är just en person som köper en vara eller en tjänst av något slag och det gör vi ju allihopa då och då.
Din rätt som konsument
När du ska köpa någonting har du vissa rättigheter vad gäller den information du ska kunna få om det som ska köpas. Det kan vara enkla saker som innehållsförteckning på müslin du ska köpa. Jätteviktigt för den som till exempel är allergiker men även för den som rent allmänt vill ha lite koll på vad maten innehåller. Sedan kan det vara mer komplicerade saker som långa avtal vid köp av dator eller en försäkringslösning. Dessa avtal är ofta så långa och krångliga att konsumenter sällan läser igenom dem och tar till sig alla detaljer. Därför finns till exempel konsumentköplagen, vilken är en dispositiv lag. Det innebär att säljaren inte kan formulera sitt eget avtal så villkoren blir sämre för kunden.
När det gäller köp på nätet har du alltid rätt till fjorton dagars ångerrätt enligt distansköplagen. Om det gäller dyrare varor som du behöver låna till kan det vara ett alternativ att ta ett lån utan UC ifall du senare ångrar dig. Då syns inte din låneansökan vid kommande kreditprövningar när du vill testa en annan produkt. Vill du köpa på avbetalning i stället finns det något som kallas konsumentkreditlagen som reglerar hur det ska skötas.
Tänk först och handla sedan
Framför allt när det gäller dyrare varor eller avtal om tjänster som löper över en längre period är det aldrig fel att tänka först och handla sedan. Det finns många bra jämförelsetjänster att använda så du kan göra ett genomtänkt val när du till sist bestämmer dig. Lika omständligt behöver det förstås inte vara om du ska köpa en matvara eller förbrukningsprodukt. Då räcker det oftast att kontrollera innehållsförteckningen och sedan ta ställning till om du gillar kombinationen av innehåll och pris så pass mycket att du vill köpa och testa. Om det inte faller dig i smaken så blir det inget mer köp av den produkten, svårare än så är det ju inte. Skulle det vara så illa att produkten faktiskt är oätlig, exempelvis surnat vin eller illaluktande köttfärs så har du alltid rätt att lämna tillbaka förpackningen och få pengarna tillbaka.