Ibland kan man köpa saker, och så visar det sig plötsligt att saken inte fungerar som den ska. Man kanske har missat att undersöka den ordentligt, eller så har den
möjligheten inte funnits. Ibland kan det också vara så att det är produktionsfel som ligger bakom, eller så har man helt enkelt fått ett måndagsexemplar. När man som konsument köper något från en butik eller ett företag har man dock ett gott skydd. Men hur går man tillväga om man råkar ut för ett fel eller liknande?
Rättigheter oavsett vad man köper
När man köper något som privatperson har man rättigheter oavsett vad man köper. Det spelar ingen roll om det är nya träningskläder, en ny dator, en bil, en spade eller något annat. Man har också rättigheter om det är så att man köper något av en dörrförsäljare eller liknande. Då har man också 14 dagars ångerrätt enligt distans och hemförsäljningslagen.
När sakerna inte tål det de är avsedda för
Om man köper en stekpanna är det ganska självklart att den ska tåla att användas för matlagning på en vanlig spis. Det är inte speciellt troligt att den ska tappa färg eller att beläggningen ska lossna efter bara en användning. Köper man en sax bör den inte tappa handtaget första gången man klipper något och en tröja bör tåla tvätt så länge man följer tvättråden. Om så inte är fallet kan man reklamera sin vara till den butik man köpt den ifrån. Att lägga ut pengar på något som inte fungerar är mycket retfullt.
Garanti
På saker som tvättmaskiner, datorer och liknande är det ofta minst två års garanti. På andra saker kan garantitiden variera. Om man köper en begagnad bil av en återförsäljare har man ofta garanti i mellan tre och sex månader. Även vid en konkursutförsäljning eller liknande har man garanti trots att butiken inte alltid vill upplysa om det. Då kan man, om en vara skulle gå sönder, kontakta tillverkaren. Det är dock viktigt att man har kvitto och liknande kvar.
Var kan man få hjälp?
Om man köper en vara eller fordon och säljaren inte är behjälplig eller vill samarbeta trots att det finns fel på saken kan man få hjälp. Man kan till exempel vända sig till kommunens konsumentrådgivare. Ett annat alternativ är att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för att få en bedömning av ärendet. Härifrån kan man sedan gå vidare till domstol med sina krav om man så vill.
När man köper av en privatperson
När man köper en sak på en loppis eller liknande har man inte samma möjlighet att använda en garanti. Då köper man oftast saken i befintligt skick. Man kan dock förvänta sig att en sak ska fungera om säljaren inte meddelar annat.