Att handla online blir mer och mer vanligt i dagens samhälle. Det har sina fördelar. Man slipper lägga tid på att åka till butiker, och istället får man sakerna direkt levererade hem. Men vilka konsumenträttigheter har man när man handlar online och hur skyddar man sig?
Välj trovärdiga sidor
Det kanske allra viktigaste att tänka på är att välja trovärdiga sidor att handla på. När man köper kläder via Johnells kan man känna sig säker på att de håller vad de lovar men det finns också sajter online som bara håvar in pengar utan att egentligen skicka några varor.
Ångerrätt
När du handlar online har du alltid 14 dagars ångerrätt från det att du fått varan. Det betyder att du kan skicka tillbaka den och få tillbaka pengarna utan att behöva förklara dig.
Om man inte får varan man beställt
Om du beställer en vara online och inte får den kan du först klaga till företaget. Om ingen förändring sker och varan inte kommer kan du anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden så att de tar tag i ärendet. De kan ge vägledning och säga till företaget. Om ingen ändring sker får man gå vidare till domstol.