Rättigheter vid näthandel

Att handla på nätet erbjuder många fördelar. Man behöver till exempel inte lämna hemmet, utan kan i lugn och ro från soffan leta sig fram till de produkter man vill köpa. Produkterna levereras sedan hem till dörren, eller till ett postkontor nära hemmet. När man handlar på nätet har man också tillgång till ett betydligt större utbud än man någonsin skulle kunna få i en fysisk butik. Ytterligare en fördel med att handla på nätet är att priserna dessutom ofta är betydligt lägre än i butik. Som ett exempel kan ges att man kan handla billiga kläder på Outletsverige.se, för priser som ligger långt under butikspris. Men trots alla fördelarna (eller kanske på grund av dem) måste man också vara försiktig när man handlar på nätet. Det finns många som utnyttjar denna nya form av handel för att bedriva olika former av bedrägerier, till exempel genom att ta betalt för varor som aldrig levereras, genom att sälja varor som inte motsvarar beskrivningen, eller helt enkelt genom att skapa falska nätbutiker vars enda syfte är att kapa dina kortuppgifter.shop-1298480_960_720

Om man har gjort några grundläggande kontroller och kunnat konstatera att man handlar från en seriös nätbutik, har man dock som konsument en rad rättigheter som skyddar en. Kort sagt kan sägas att samma rättigheter för dig som konsument gäller på nätet som när du handlar i butik. Det betyder till exempel att du har ångerrätt, så länge du handlar från en nätbutik baserad i Sverige eller EU, Norge eller Island. Som regel är ångerrätten 14 dagar. Du har också reklamationsrätt i tre år från köpet, vilket betyder att du kan få varan reparerad, få pengarna tillbaka eller få en ny vara, om ett fel skulle uppstå.

Andra rättigheter man har som konsument handlar till stor del om vilken information nätbutiken ska förmedla till potentiella köpare. Bland annat ska information om själva företaget finnas på butikens hemsida. Varan ska också finnas beskriven, inklusive dess pris med skatter och avgifter. Nätbutiken måste också beskriva hur leveransen går till, och hur stora eventuella leveranskostnader är. Också betalsätt ska finnas beskrivet, liksom reklamationsrätt och ångerrätt, och kontaktuppgifter till kundtjänst. Allt detta är till för att du som konsument ska kunna fatta ett så informerat beslut som möjligt när du bestämmer dig för att köpa något.