Om du driver en butik, särskilt en e-handel, är det viktigt att du informerar dina kunder om deras rättigheter. Det är lätt att tänka att det här är något dumt som bara kommer uppmuntra till okynnesbytande av saker. Men faktum är att det snarare är så att du som är öppen med vad som gäller kommer framstå som mer seriös än dina konkurrenter som gömmer allt i finstilt.
Konsumenter i Sverige har tämligen långtgående rättigheter när det kommer till att reklamera eller byta produkter de köpt. Det här är ett stort problem för många e-handlare i och med att det nästan uppmuntrar kunderna att köpa många saker, och sen prova dem hemma och skicka tillbaka det som inte passar på din bekostnad. Rätt hanterat kan du med hjälp av ditt informationsmaterial om konsumentens rättigheter få dem att skicka tillbaka färre saker. Även om principen om öppet köp är viktig så bygger det ingen hållbar ekonomi att bete sig på det sättet. Det är dessutom dåligt för miljön och klimatet då transporter är en av de stora koldioxidbovarna.
Hur ska informationen presenteras?
Det finns flera sätt att jobba med kommunikation kring konsumenträttigheter. Ett sätt är att producera en informationsfilm där du själv kan prata direkt till konsumenten. Du har då möjlighet att skicka med flera budskap kring deras konsumtion. Det blir dessutom ett sätt att skapa en mer personlig relation med din kund. Om han eller hon ser att det faktiskt finns en människa bakom butiken kan det förhoppningsvis leda fram till färre returer och smartare köp.
Du kan också presentera informationen i text. Det är mer opersonligt, men ändå tydligt. Anlita gärna någon som är riktigt bra på att skriva för att kunna ta fram en riktigt bra skrivelse om hur konsumentköplagen fungerar och vilka konsekvenser den har.
Vad behöver jag informera om?
Som i de flesta fall när det rör sig om information och kommunikation är det bättre att informera för mycket än för litet. Om du till exempel erbjuder delbetalning eller andra typer av faktura köp är det bra att vara väldigt tydlig med villkoren. Om du är ärlig med vad som gäller så slipper du missnöjda kunder och förhoppningsvis får du inte heller några anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden eller annan liknande instans.
Du behöver givetvis också informera om reglerna för öppet köp och ångerrätten. Även om det är surt som företagare har dina kunder rätt att skicka tillbaka saker de köpt men ångrat sig om. Var också extremt tydlig med vad du kräver för att acceptera ett öppet köp. Bara för att reglerna finns behöver du inte gå med på att ta tillbaka en klänning eller något liknande som helt uppenbart har använts på en fest för att sedan skickas tillbaka. Ibland kan det faktiskt vara värt att sätta lite hårt mot hårt för att stämma i bäcken.